Dr. Balogh László
A tanulási stratégiák fejlesztésének
pszichológiai alapjai
(kb. 140 oldal)
Napjainkban mind gyakrabban megfogalmazott probléma, hogy az iskolák-ban az átadni kívánt információ egyre nagyobb tömegűvé válik, miközben adiákok alig vagy egyáltalán nem tudnak megbirkózni a tananyaggal. Nehézhelyzetben van a pedagógus és a tanuló egyaránt. Szorít a tanterv, kevés idő jut az ismétlésre, az ismeretek elmélyítésére, a gondolkodásra. A valódi tudásmegszerzése helyett a hangsúly egyre inkább a szövegtanulásra tolódik. Csak szóban fogalmazódik meg az, hogy a megtanult ismeretek nem arra valók, hogy visszamondjuk őket. A valódi cél az, hogy az iskolákból kikerültemberek új helyzetekhez tudjanak alkalmazkodni, ismeretlen problémákat tudjanak megoldani, más szóval képesek legyenek eligazodni a világban. A kérdés nem az, hogy mennyit tud a diák, hanem az, hogy átlátja -e a problémákat. A pedagógus szerepe az kellene, hogy legyen, hogy rendszert adjon,olyan keretet, melyben az információk elrendezhetők. Be kell vezetni a diákokat a hatékony információfelvétel és a hosszú távú megőrzés gyakorlatába. Ez a pedagógustól komoly felkészültséget igényel. Kevés esély van arra, hogy ösztönösen, minden külső segítség nélkül meg tudjanak birkózni ezzel a nehéz feladattal.
https://docplayer.hu/39671758-Dr-balogh-laszlo-a-tanulasi-strategiak-fejlesztesenek-pszichologiai-alapjai.html