Réthy Endréné:
A kognitív és motivációs
önszabályozást kialakító oktatás
Az utóbbi tíz évben a tanulás értelmezésében is új koncepció alakult
ki, az önszabályozó tanulás koncepciója. Az önszabályozó tanulás
olyan komplex, interaktív folyamat, mely nemcsak a kognitív
önregulációt, de a motivációs önregulációt is
magába foglalja (Boekaerts, 1997).
(12 db oldal)
http://epa.oszk.hu/00000/00011/00057/pdf/tanulm2002-2.pdf
Pukánszky Béla
A tizenkilencedik század
gyermekfelfogása
(13-28 o)
A tizenkilencedik század elején Európa nyugati régiójában jelentős
társadalmi változások zajlottak le. A francia forradalom
hagyományos értékek egész sorát zúzta szét, majd újakat teremtett; az
ipari forradalom és a vele párhuzamosan lezajló urbanizáció
emberek tömegeinek életét alakította át gyökeresen. A változás az
emberek gondolkodásmódjára is rányomta bélyegét. Politikai
diskurzusokban és társadalomfilozófiai értekezésekben gyakran esett szó
olyan egymást feltételező ellentétpárokról, mint a nyilvánosság és a
magánélet, az állam és a civil társadalom, illetve a közösség és az egyén.
Egyre többen írtak elragadtatott hangon a családról mint végső
menedékről. Az élet mindennapos megpróbáltatásai közepette az
emberek számára mind fontosabbá vált a világ zaját kirekesztő
bensőséges családi élet nyugalma, az otthon melege. Új érték formálódott:
a magánszféra sérthetetlensége, intimitása.