Úr félelme a bölcsesség kezdete (Péld 1,7)

Mankó az értelmes élethez

Mankó az értelmes élethez

Sudár Balázs és Kovács Máté Gergő beszélgetése Gül Baba legendáiról

A szúfi miszticizmus gondolatainak margójára

2022. december 08. - G. Bogi

Gül Baba legendáiból kiinduló előadás, a dervisekről

-Gül Baba egy bektasi dervis (szerzetes) 

-19. sz végi, 20. század eleji kreálmány - kapcsolatrendszerre támogató hatással van, egy szimbóluma ennek Gül Baba alakja:

- rózsakert magokból, szerelmesek rózsát lopnak- kivégzéstől megmenti őket

-a dohány problémája- kereszténytől kap Gül Baba

A Bektasi közösség, mint egy nem a hétköznapi szunnita iszlám irányzat. Az iszlám egy életmód vallás- tanításai erre utaló tanítást fogalmaznak meg.(hogyan kell élni, hogyan kell viselkedni)

Ez az irányzat, inkább a belső történésekről szól. Elfoglalt (oszmán birodalom által) területeken élő spirituális tanítások, visszahatása a vallásra (keresztény és buddhista hatások).

A szúfizmus egy szervezetlen spirituális mozgalom. A belső út fontosságát hangsúlyozza-  belül keresik Istent, nem a külsőségekben, hanem a belső világon keresztük kell elérni Istent. 

Hogyan keresi jól az ember ? Dervisrendekben szabad kifejezés, tánc, éneklés, fakír gyakorlatok, tüzes vassal érintkezik, valamivel átszúrja magát.

Mindennapi életen való túllépés, meghaladása a céljuk. Ego meghaladása-túllépés

A Bektasi dervisrend török alapítású- Hadzsi Bektas Veli nevéhez kötheő, a 13. sz.-ban alakult. Ő egy Közép-Ázsiából érkező Horasan (tartománybeli) Dervis. Életét nem ismerjük pontosan, csak a legendáriumból.

Ahmet Jasavi (?)(közép ázsiai szent ember ) aki rájön h a köznépet hogy lehet kapcsolatba hozni a szunnita iszlámmal. -> 

A tanításokat versben, énekelve kell elmondani. 

Tanácsadó (ihmet) énekeket ír 

Az ő neve alatt egységesül az oszmán szellemi irányzat 

valójában nép iszlám létrejötte

Alevi közösség a folytatása. spirituális közösség ált. zárt, szűk rend, az Alevi közösség széleskörű

sokszor betiltották a Bektasi 

1993- sok halálos áldozattal járó történés/támadás

 

 

Bektasi közösség: 

-sajátos, népi vallásosság

- Nem Mohammed a kp-i figura, hanem Ali (olyan karakter, mint a legkisebb királyfinak) 

- 12 imám vonala, megemlékezés

-vallásgyakorlat: nem jellemző a dzsámiba járás, nem jellemző a napi 5x-i ima, éjszaka tartják a szertartásokat, az imádságaikat, nem tartják az alkohol tilalmat, nincs szétválasztva a férfi és női rész, böjtöt nem ramadán idején tartják- kilóg a társadalomból eléggé

iszlám misztikusai: verses, zenés kifejezést használnak- perzsa költészeti hagyományokra épülő szimbolizmus, nagyon egyéni török kultúra fontos (Bektasik is tartják)

iszlám előtti török verses énekek (jellemzően Bektasi)

Mi a vigasztalás, bátorítás, stb török énekmondók Ásikok- szertartási zenészek. Nem zsoltárok (évszázados hagyomány)

hanem témák vannak, és új és új tartalmakkal írja meg - élményszerűen jeleníti meg mindenkor. 

Dervis szertartások kp.-i eleme

Magyarországon számos bektasi kolostor van 

A janicsárok legendáriumában Haci Bektasi utódja áldja meg. - Janicsárok lelki vezetője Bektasi, áldása van rajta, Haci Bek fiai- jellegzetes süveg (hátrafele lógó)

Magyarországon a janicsárok (birodalom fontos hadserege) Hol voltak Janicsárok, ott vannak bektasik is - Török hódoltságon. Gül Baba szimbolikus figurájuk volt

Türbe- sírkápolna- 

a szent - elit ( Allahhal áll szorosabb kapcsolatban- kapu- az isteni valóság felé- mint ő maga, nem szűnik meg halála után- szellemi centrum jön létre- 1550-s évekből létrejött kolostor- és a hódoltság legkomolyabb kolostora volt.)

Belső összetartozási rendszer

Balkáni vonal-Gül Baba Anatóliához kapcsolódik. Kp-i Bektasi hagyományoknak a letéteményese

építményről: 1686 Buda visszafoglalásának idején - látképek Budáról, a kolostorról is vannak 

(téglalap alapú, nyeregtetős épület, Franken Leó Út, kert rész, Nagy kapu, minaret, szegénykonyha, gazdasági létesítmény, lépcső a kolostorhoz, mai Gül Baba út vonalában. A muszlim kolostorépítészetnek nincs különleges jellegzetessége, másodrendű, az elsődleges a mester és a közösség tanítványok közösségi helye. 6-7 kolostor a hódoltságban. )

Fejfa résznél, jellegzetes süveg- 

egyesek szakadtan öltöztek(foltos ruhában, szakadt)- keringő dervisek előkelően öltöznek. 

Hosszú fehér tunika, efölött egy fekete ing- (feketében a fehét (anyagiban a szellemi) 

süveg magas kupolás süveg - ami a fejre illeszkedik 4 csíkból van - bektasi szellemi útban 4 szellemi szakaszt jelképezi- bejárt út feljebb 12 3 szögű cikk- ez a 12 imámra utal- fontos spirituális vonal. szertartásokon meg is jelenítik őkt- meg van a funkciója) 

dervis süveg tetején egy gombban találkozik össze- süveg rózsájának nevezi

teslim tasi (kő- 12 oldalra csiszolt kő, jellegzetes anyagú, legendája- anyagi világ kiköpése, kihányása. Haci Bektas-t megmérgezték, és kihányta, ez az anyagi világ a rossz kiköpése, kihányása) 

A rózsa:

derviseknél fontos szimbólum- a rózsa- nő szimbólum , Istenszimbólum kiárasztja a kegyelmét és szeretetét az emberre Rózsa kiárad, nem válogat- az a lényeg hogy ki veszi észre- 

fülemüle: dinamikus mozgás,  ember, férfiszimbólum. Két dolog, ami egyszerre alkot egy egészet- Férfi-nő kapcsolat, Isten- ember

Az ember, él, rohan, (korabeli gondolat) a fülemüle aki megkeresi a rózsát- éjszaka keresi- lélek sötét éjszakája- hajnal a mezsgye, amin tudnak találkozni. Istenkeresés szimbolikája.

A rózsa továbbá-- a világ egységét és sokaságát mutatja- szirmai egy egészet alkotnak, szétszedhető viszont, a világ egysége és sokasága-  

 Hallod-e te, SzelidecskeLeány te vagy menyecskeNem vagyok én SzelidecskeSem nem leány, sem menyecske
Mert én egy kerti virág vagyokA harmatért majd' meghalokÉn egy kerti virág vagyokA harmatért majd' meghalok
Ha te virág vagy a kertbenÉn meg harmat leszek benneEste a virágra szállokHajnalig rajta úszkálok
Hozd fel Isten, azt a NapotHadd süsse fel a harmatotA füvekről a harmatotA szívetekből a bánatot

 

 

 

 

Próféták és szentek - Jeromos

Szent Jeromos

#egyházdoktor #Sophronius Eusebius Hieronymus #Stridon347 #366 #378püspök #Betlehem419

Jeromos Bibliakommentár I - Az Ószövetség könyveinek magyarázata (ISBN: 963 86319 0 2)

 

Cogita mori, Respice finem

Homo Bulla 

 

A Szépművészeti Múzeumban található példák ábrázolásra:

Szent Jeromos attribútumai: oroszlán, koponya, íróasztal, kolostor épület, bíborosi ruha (Legenda Aurea)

 

-Szent Jeromos

(spanyol, 15.sz., tempera, fa hordozón, 89,5 × 38 cm)

-A gyermek Jézus imádása Szent Jeromossal és Szent Rókussal

(Velencei vagy Bergamói mester, 16. század második negyede, olaj, vászon, 207 × 168 cm )

-Szent Jeromos

(Sebastiano Mainardi köre, 1490 körül, tempera, fa hordozón, 75x50 cm)

 -Szent Jeromos

(német szobrász, 1500 k., festett dombormű, hársfa 59x80x7 cm)

 

továbbiak 

további infók 

Olvasnivaló IV.

Réthy Endréné:

A kognitív és motivációs
önszabályozást kialakító oktatás

Az utóbbi tíz évben a tanulás értelmezésében is új koncepció alakult
ki, az önszabályozó tanulás koncepciója. Az önszabályozó tanulás
olyan komplex, interaktív folyamat, mely nemcsak a kognitív
önregulációt, de a motivációs önregulációt is
magába foglalja (Boekaerts, 1997).

(12 db oldal)

http://epa.oszk.hu/00000/00011/00057/pdf/tanulm2002-2.pdf

Pukánszky Béla

A tizenkilencedik század
gyermekfelfogása

(13-28 o)

A tizenkilencedik század elején Európa nyugati régiójában jelentős
társadalmi változások zajlottak le. A francia forradalom
hagyományos értékek egész sorát zúzta szét, majd újakat teremtett; az
ipari forradalom és a vele párhuzamosan lezajló urbanizáció
emberek tömegeinek életét alakította át gyökeresen. A változás az
emberek gondolkodásmódjára is rányomta bélyegét. Politikai
diskurzusokban és társadalomfilozófiai értekezésekben gyakran esett szó
olyan egymást feltételező ellentétpárokról, mint a nyilvánosság és a
magánélet, az állam és a civil társadalom, illetve a közösség és az egyén.
Egyre többen írtak elragadtatott hangon a családról mint végső
menedékről. Az élet mindennapos megpróbáltatásai közepette az
emberek számára mind fontosabbá vált a világ zaját kirekesztő
bensőséges családi élet nyugalma, az otthon melege. Új érték formálódott:
a magánszféra sérthetetlensége, intimitása.

Olvasnivaló III.

 

Dr. Balogh László
A tanulási stratégiák fejlesztésének
pszichológiai alapjai
(kb. 140 oldal)
Napjainkban mind gyakrabban megfogalmazott probléma, hogy az iskolák-
ban az átadni kívánt információ egyre nagyobb tömegűvé válik, miközben a
diákok alig vagy egyáltalán nem tudnak megbirkózni a tananyaggal. Nehézhelyzetben van a pedagógus és a tanuló egyaránt. Szorít a tanterv, kevés idő jut az ismétlésre, az ismeretek elmélyítésére, a gondolkodásra. A valódi tudásmegszerzése helyett a hangsúly egyre inkább a szövegtanulásra tolódik. Csak szóban fogalmazódik meg az, hogy a megtanult ismeretek nem arra valók, hogy visszamondjuk őket. A valódi cél az, hogy az iskolákból kikerültemberek új helyzetekhez tudjanak alkalmazkodni, ismeretlen problémákat tudjanak megoldani, más szóval képesek legyenek eligazodni a világban. A kérdés nem az, hogy mennyit tud a diák, hanem az, hogy átlátja -e a problémákat. A pedagógus szerepe az kellene, hogy legyen, hogy rendszert adjon,
olyan keretet, melyben az információk elrendezhetők. Be kell vezetni a diákokat a hatékony információfelvétel és a hosszú távú megőrzés gyakorlatába. Ez a pedagógustól komoly felkészültséget igényel. Kevés esély van arra, hogy ösztönösen, minden külső segítség nélkül meg tudjanak birkózni ezzel a nehéz feladattal.

https://docplayer.hu/39671758-Dr-balogh-laszlo-a-tanulasi-strategiak-fejlesztesenek-pszichologiai-alapjai.html

Olvasnivaló II.

SZTE, Neveléstudományi Intézet, SZTE–MTA,
Képességkutató Csoport, Oktatáselméleti Kutatócsoport

D. Molnár Éva: A tanulás értelmezése a
21. században

Alvin Toffler (1970, 414. o.) kijelentése, miszerint a 21. század
„analfabétái nem azok, akik nem tudnak írni és olvasni, hanem
azok, akik nem tanultak meg tanulni”, már 30 évvel ezelőtt
megfogalmazódott, igazságtartalma azonban napjainkban vált
leginkább egyértelművé. A megfelelő tanulás képessége nélkül
elveszünk a töménytelen információhalmazban, nem tudunk
boldogulni sem a hétköznapi szituációk megoldásra váró
problémáiban, sem pedig szociális kapcsolataink megfelelő
irányításában.

3-29

https://epa.oszk.hu/00000/00011/00152/pdf/2010-11.pdf#page=3

süti beállítások módosítása