Gül Baba legendáiból kiinduló előadás, a dervisekről
-Gül Baba egy bektasi dervis (szerzetes)
-19. sz végi, 20. század eleji kreálmány - kapcsolatrendszerre támogató hatással van, egy szimbóluma ennek Gül Baba alakja:
- rózsakert magokból, szerelmesek rózsát lopnak- kivégzéstől megmenti őket
-a dohány problémája- kereszténytől kap Gül Baba
A Bektasi közösség, mint egy nem a hétköznapi szunnita iszlám irányzat. Az iszlám egy életmód vallás- tanításai erre utaló tanítást fogalmaznak meg.(hogyan kell élni, hogyan kell viselkedni)
Ez az irányzat, inkább a belső történésekről szól. Elfoglalt (oszmán birodalom által) területeken élő spirituális tanítások, visszahatása a vallásra (keresztény és buddhista hatások).
A szúfizmus egy szervezetlen spirituális mozgalom. A belső út fontosságát hangsúlyozza- belül keresik Istent, nem a külsőségekben, hanem a belső világon keresztük kell elérni Istent.
Hogyan keresi jól az ember ? Dervisrendekben szabad kifejezés, tánc, éneklés, fakír gyakorlatok, tüzes vassal érintkezik, valamivel átszúrja magát.
Mindennapi életen való túllépés, meghaladása a céljuk. Ego meghaladása-túllépés
A Bektasi dervisrend török alapítású- Hadzsi Bektas Veli nevéhez kötheő, a 13. sz.-ban alakult. Ő egy Közép-Ázsiából érkező Horasan (tartománybeli) Dervis. Életét nem ismerjük pontosan, csak a legendáriumból.
Ahmet Jasavi (?)(közép ázsiai szent ember ) aki rájön h a köznépet hogy lehet kapcsolatba hozni a szunnita iszlámmal. ->
A tanításokat versben, énekelve kell elmondani.
Tanácsadó (ihmet) énekeket ír
Az ő neve alatt egységesül az oszmán szellemi irányzat
valójában nép iszlám létrejötte
Alevi közösség a folytatása. spirituális közösség ált. zárt, szűk rend, az Alevi közösség széleskörű
sokszor betiltották a Bektasi
1993- sok halálos áldozattal járó történés/támadás
Bektasi közösség:
-sajátos, népi vallásosság
- Nem Mohammed a kp-i figura, hanem Ali (olyan karakter, mint a legkisebb királyfinak)
- 12 imám vonala, megemlékezés
-vallásgyakorlat: nem jellemző a dzsámiba járás, nem jellemző a napi 5x-i ima, éjszaka tartják a szertartásokat, az imádságaikat, nem tartják az alkohol tilalmat, nincs szétválasztva a férfi és női rész, böjtöt nem ramadán idején tartják- kilóg a társadalomból eléggé
iszlám misztikusai: verses, zenés kifejezést használnak- perzsa költészeti hagyományokra épülő szimbolizmus, nagyon egyéni török kultúra fontos (Bektasik is tartják)
iszlám előtti török verses énekek (jellemzően Bektasi)
Mi a vigasztalás, bátorítás, stb török énekmondók Ásikok- szertartási zenészek. Nem zsoltárok (évszázados hagyomány)
hanem témák vannak, és új és új tartalmakkal írja meg - élményszerűen jeleníti meg mindenkor.
Dervis szertartások kp.-i eleme
Magyarországon számos bektasi kolostor van
A janicsárok legendáriumában Haci Bektasi utódja áldja meg. - Janicsárok lelki vezetője Bektasi, áldása van rajta, Haci Bek fiai- jellegzetes süveg (hátrafele lógó)
Magyarországon a janicsárok (birodalom fontos hadserege) Hol voltak Janicsárok, ott vannak bektasik is - Török hódoltságon. Gül Baba szimbolikus figurájuk volt
Türbe- sírkápolna-
a szent - elit ( Allahhal áll szorosabb kapcsolatban- kapu- az isteni valóság felé- mint ő maga, nem szűnik meg halála után- szellemi centrum jön létre- 1550-s évekből létrejött kolostor- és a hódoltság legkomolyabb kolostora volt.)
Belső összetartozási rendszer
Balkáni vonal-Gül Baba Anatóliához kapcsolódik. Kp-i Bektasi hagyományoknak a letéteményese
építményről: 1686 Buda visszafoglalásának idején - látképek Budáról, a kolostorról is vannak
(téglalap alapú, nyeregtetős épület, Franken Leó Út, kert rész, Nagy kapu, minaret, szegénykonyha, gazdasági létesítmény, lépcső a kolostorhoz, mai Gül Baba út vonalában. A muszlim kolostorépítészetnek nincs különleges jellegzetessége, másodrendű, az elsődleges a mester és a közösség tanítványok közösségi helye. 6-7 kolostor a hódoltságban. )
Fejfa résznél, jellegzetes süveg-
egyesek szakadtan öltöztek(foltos ruhában, szakadt)- keringő dervisek előkelően öltöznek.
Hosszú fehér tunika, efölött egy fekete ing- (feketében a fehét (anyagiban a szellemi)
süveg magas kupolás süveg - ami a fejre illeszkedik 4 csíkból van - bektasi szellemi útban 4 szellemi szakaszt jelképezi- bejárt út feljebb 12 3 szögű cikk- ez a 12 imámra utal- fontos spirituális vonal. szertartásokon meg is jelenítik őkt- meg van a funkciója)
dervis süveg tetején egy gombban találkozik össze- süveg rózsájának nevezi
teslim tasi (kő- 12 oldalra csiszolt kő, jellegzetes anyagú, legendája- anyagi világ kiköpése, kihányása. Haci Bektas-t megmérgezték, és kihányta, ez az anyagi világ a rossz kiköpése, kihányása)
A rózsa:
derviseknél fontos szimbólum- a rózsa- nő szimbólum , Istenszimbólum kiárasztja a kegyelmét és szeretetét az emberre Rózsa kiárad, nem válogat- az a lényeg hogy ki veszi észre-
fülemüle: dinamikus mozgás, ember, férfiszimbólum. Két dolog, ami egyszerre alkot egy egészet- Férfi-nő kapcsolat, Isten- ember
Az ember, él, rohan, (korabeli gondolat) a fülemüle aki megkeresi a rózsát- éjszaka keresi- lélek sötét éjszakája- hajnal a mezsgye, amin tudnak találkozni. Istenkeresés szimbolikája.
A rózsa továbbá-- a világ egységét és sokaságát mutatja- szirmai egy egészet alkotnak, szétszedhető viszont, a világ egysége és sokasága-